سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 


بهترینِ برادران، کسی است که دوستی اش در راه خدا باشد . [امام علی علیه السلام]

فرمانده جنگ های نامنظم

فرمانده جنگ های نامنظم

هرملتی برای بقا و تقویت هویت فرهنگی و تاریخی خویش به نمادهایی نیاز دارد و سید مجتبی هاشمی بیش از هر چیز نماد مقاومت مردمی در برابر اشغالگران خاک میهن اسلامی است. در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی...

هرملتی برای بقا و تقویت هویت فرهنگی و تاریخی خویش به نمادهایی نیاز دارد و سید مجتبی هاشمی بیش از هر چیز نماد مقاومت مردمی در برابر اشغالگران خاک میهن اسلامی است. در روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی و در روزهایی که نظام هنوز دست به گریبان چالشهای ابتدایی انقلاب بود نهادهای دفاعی آن از نظر دشمنان به قدری سست بنیاد به نظر می رسیدند که رژیم بعثی عراق به خود وعده فتح 3 روزه تهران را داده بود! ارتش شاهنشاهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و اعدام یا فرار فرماندهان خائن آن دچار فترت و آشفتگی شده بود اینکه تحت فرماندهی رئیس جمهور وقت بنی صدر که از کمترین دانش وتجربه فرماندهی نیز بی بهره بود ضعیف ترین روزهای خود را از لحاظ توان دفاعی سپری می کرد و سپاه و بسیج نیز هنوز ساختار کارآمدی پیدا نکرده بودند.
در چنین شرایطی بود که نیروهای غیور، شجاع و جان برکف مردمی در قالب گروه های پارتیزانی خودجوش به دفاع از سرزمین و آئین خویش پرداختند و حماسه ها آفریدند؛ از همین رو شاید بتوان بزرگ ترین اشتباه دشمن و اربابان وی را به حساب نیاوردن غیرت دلیر مردان این مرز و بوم دانست که سنگر به سنگر برای حفظ خاک میهن با دستان خالی به مقاومت برخاستند، قدرتی که هنوز هم دشمنان این سرزمین را به غم مجهز بودن به آخرین تسلیحات نظامی همچنان پشت مرزهای این خاک متبرک به تربت شهدا نگاه می دارد و ایران را به حقیقت به جزیره ثباتی در میان کشورهای متلاطم منطقه بدل ساخته است.
یکی از حساسترین نقاط استراتژیک ایران یعنی خرمشهر وآبادان در نقطه اتصال خاک ایران زمین با خلیج فارس و کشور عراق اهمیت ویژه ای برای اشغالگران داشت و لذا فداییان اسلام به فرماندهی شهید سید مجتبی هاشمی، با درک این موقعیت خطیر به دفاع از این مواضع پرداختند و در شکستن حصر آبادان نقشی بی بدیل و یگانه را ایفا نمودند.
پیشینه مبارزاتی شهید سید مجتبی هاشمی این فرمانده پر هیبت جنگهای نامنظم در منطقه خلیج فارس به 15 خرداد 1342 باز می گشت، اما وی تا پیش از دوران دفاع مقدس چهره شناخته شده ای نبود و خود نیز تلاشی برای جلوه کردن به خرج نمی داد و تواضع جوانمردانه اش به گونه ای بود که تنها چشمان تیزبین مردی چون شهید چمران آن را دریافت و ارج نهاد. 
شاید بتوان بالاترین ویژگی شهید هاشمی را توانایی جذب طیف هایی دانست که جز از انسانهای تیز هوش و باتجربه ای جز او برنمی آمد. او نیروهای علاقه مند به دفاع از کشور، اما رانده شده از سوی دیگران را نیز پروانه سان به گرد شمع وجود خود جذب کرد و براساس همین مشی و روحیه بود که پیش از آن نیز توانسته بود در کمیته منطقه 9 تهران- که از یک سو با خلافکاران ویژه سر و کار داشت و از سوی دیگر نخبگان و روحانیون و مسئولین بیش از هر کمیته ای با آن در ارتباط بودند- به خوبی ایفای نقش نماید.
او که هرگز لباس رزم خویش را تا لحظه ای که با خون خویش بر‌آن شرافت بخشید از تن بیرون نیاورد بی شک نماد شجاعت پایمردی، ایثار مردمان این کهن بوم و بر است که در طی تاریخ هرگز فرصت اشغالگری به بیگانگان را نداده و با جان و مال و خانمان خویش همواره دشمنان این سرزمین خدائی را وادار به تسلیم و زبونی کرده اند.
بدیهی است شناساندن این نمادهای درخشان مقوم و نشانه سترگی بر هویت ایرانی اسلامی مردمانی است که در دفاع از دین و ناموس خویش منتظر نهادهای رزمی نمی نشینند و با چنگ و دندان به نبرد می پردازند و این نکته ای است که دشمنان به نیکی بدان واقفند و سرافرازی و دوام ما برگرفته از همین غیرت و شور دینی و میهنی است. 

منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 43



کلمات کلیدی :: شهید
:: تعداد بازدید :
نویسنده : راوی
تاریخ : 91/10/29:: 12:10 عصر